måndag 4 maj 2009

What´s sex got to do with it?

Strax före dagens andra föreläsning pratade jag och Denis lite och vi kom in på en av mina absoluta favoritserier, Sex and the City. Ni som känner mig vet att jag mer än gärna fastnar i ett avsnitt eller fem. Jag fick den lilla skolådan till box i julklapp av världens bästa farmor och den har en given plats i min bokhylla. När det kom fram att Denis inte hade riktig koll på det hela erbjöd jag honom att få låna den senare och kolla in dom sex säsongerna. Han frågar då om det bara är en tillfällighet att det var just sex säsonger... En tanke som aldrig tidigare slagit mig. Men nu när jag har tänkt lite på det hela så verkar det ju ganska logiskt. Det kan ju bara vara en slump men är säkert rent av uträknat och bestämt på förhand. Dagens rubrik är hämtad från säsong 4 avsnitt 4.

Det här fick mig att fundera lite över hur otroligt mycket vi ser och tar in varje dag men som vi ändå inte uppfattar. Andreas jobbar ju med sånt här och han berättade hur otroligt lätt det är att påverka människan. Hur ofta köper du inte likadant smör, samma sorts tvättmedel du alltid använder och just den där tandkrämen? Vi är så mycket lättare att påverka än vad vi själva tror och vad vi själva kanske vill tro. Om du står där och ska köpa tvättmedel och har ett känt märke som ofta är med i reklam på tv och väljer mellan detta och ett märke som är helt okänt men mycket billigare. Som student kanske du svarar det billiga på grund av ekonomin, men dom flesta skulle välja det mer kända märket. Detta trots att ingen någonsin kollar på reklamen på tv... Sen kan det mycket väl vara så att det dyrare mer kända märket är bättre, men det får man ju aldrig veta om man inte provar. Så testa tänk lite outside the box som det så vackert heter. För en box är ju en box och en sån står i min bokhylla. Den är rosa och innehåller sex säsonger av Sex and the City.


1 kommentar:

  1. Dold marknadsföring med att göra exakt 6 säsonger? - eller slump ?

    näe nu tillbaka till AD 1994 nr 130 :D

    SvaraRadera