lördag 11 april 2009

Ipred-lagen och nedladdning!

Jag har nu lämnat solstolen och tänkte ge mig in på ett aktuellt ämne. Illegal nedladdning av musik och film. Via Micke hittade jag en artikel i Affärsvärlden skriven av Malcolm Svensson.

Egentligen bottnar allt i att stora delar av befolkningen vant sig vid möjligheten att enkelt och, i stort sett, riskfritt ladda ner musik och filmer gratis på nätet. Verk som annars skulle kosta 100 - 200 kronor att köpa i butik. Men det som ses som en rättighet av dessa personer är egentligen ingen rättighet. Visst går det att ifrågasätta om film- och musikbolag tar för mycket betalt för cd-skivor och dvd-filmer. Men det rättfärdigar inte illegal nedladdning.
Vill ni läsa hela artikeln finns den här!

Jag håller helt och hållet med honom. Ska erkänna att jag liksom väldigt många andra har laddat ner inte helt lagligt en del gånger. Till mitt försvar vill jag säga att det då handlar om enstaka låtar och inte hela skivor. På sista tiden har jag dock tänkt om och köper numera min musik antingen i butik eller via iTunes, CDON eller liknande. Detta eftersom jag nu har fått upp ögonen för hur otroligt mycket jobb det faktiskt ligger bakom. Det är många timmar och flera personer bakom låtarna som går på radio och tv. När man tänker på det tycker jag inte det är något snack om saken, 9 kr för en låt är faktiskt ingenting om man tänker efter. Det har alla råd med. Till och med grannens unge på 5 år gick omkring idag och visade stolt upp sina 404 kr liksom. Det är heller ingen hemlighet att musikbranchen inte går så bra, och den har inte gjort det på flera år. Vad många inte tänker på är att om en artist inte säljer så kommer skivbolagen inte att vilja eller kunna fortsätta samarbetet. Så egentligen gör du dig själv en tjänst genom att betala och på så sätt stötta din favorit.

Den nya Ipred-lagen trädde i kraft den 1 april. Läste idag att fildelningen har mer än halverats sen dess. Dom flesta nedladdarna finns kvar men i mycket mindre skala än tidigare. Istället väljer man lagliga alternativ som Sportify och Youtube. Bra där folket!

4 kommentarer:

  1. Undra hur länge det håller. Finns säkert någon där ute som försöker hitta på massa sätt för alla att kunna ladda hem igen. Jag brukar köpa via CDON

    SvaraRadera
  2. finns "anonyma" sidor man kan gå med i som "döljer" en från nätet så ingen kan se en.. då äre bara å tanka så mycket man vill.. tror inte riktigt lagen tänkt på det. Dock har ja inte tankat nått på 12 dar nu :O Inte sen lagen gick i verk. Frågan e om jag kommer hålla't...

    SvaraRadera
  3. Jo men det blir ju bara svårare och svårare. Sen är det ju tyvärr så gott som omöjligt att sätta dit alla utan dom riktar väl mest in sig på dom som laddar ner jättemycket och kanske säljer vidare. Men keep it up! Det går utmärkt att köpa musik lagligt :)

    SvaraRadera
  4. Helt korrekt att spotify är bra Jossan, det är gratis och det är konstant tillgängligt via internet. Men eftersom jag inte behöver betala för musiken där heller så förstår jag inte hur det kan vara bättre än att ladda ner från Pirate Bay eller liknande?
    Men det kanske är reklamintäkterna från Spotify som betalar kalaset, även om det verkar vara väldigt billigt i så fall...

    SvaraRadera