torsdag 2 april 2009

Livet som juriststudent

Kan bara konstatera att som juriststuderande så har du inget liv. Tillvaron kretsar kring paragrafer och böcker. Kontraktsrätt på 400 sidor ena dagen för att sedan snabbt bytas ut mot skadeståndrätt på 500 sidor några veckor senare. Lägg till ungefär 10 rättsfall i veckan (för icke jurister så är det dom samlade domarna från tingsrätt, hovrätten och högsta domstolen) så har du en hel del att läsa. Sedan har våra lärare mage att stå och skämta om att vi ska läsa ytterligare en stor bok "över påsk när ni har tid". Tilläggas här är att vi inte ens har påsklov som normalt utan bara ledigt dom röda dagarna och mest för att vi då måste få vara lediga. Eller just ja, vi skulle ju läsa den där boken då. Ingen ledighet med andra ord. Juristens bästa vän heter inte Carolina och inte Martin. Den heter Sveriges Rikes lag och är en stor blå eller grön sak. I den finns det mesta man behöver veta och den ger alltsom oftast svar, även om svaren ibland är lite otydliga och kräver viss tolkning. Utbildningen är på fyra och ett halvt år. Beroende på vilken inriktning man väljer sen ser det lite olika ut. Det mesta pekar ändå på att man senare får en arbetsvecka på 60-70 timmar. Långt över de 40 timmar som anses vara "normalt". Hörde dock att det finns en advokatbyrå nere i Göteborg om jag inte minns fel som nu hade infört 40 timmars arbetsvecka som första byrå i landet.

Det är nog som Thomas Bull sa på vår första föreläsning. Det finns jurister och det finns icke-jurister. Med dom orden vill jag bara tipsa om en annan blogg. Min kompis Björn (jodå, vi jurister har kompisar. Andra jurister.) skriver roligt och bra om det mesta. Kolla in http://www.uppenbarhetsrekvisitet.blogspot.com/ vet jag! Nu ska jag återgå till min bok i skadeståndsrätt. Seminarium imorgon.

2 kommentarer:

  1. Det finns ännu en variant av lagboken, den röda, som är ännu större och tyngre än den blå! Men den har ett plus, den hänvisar till rättsfall i anslutning till paragraferna.
    O sen så har den ju ett minus, den väger lika mycket som den gröna, matöådan, skadeståndsrätten och Hellners två andra standardverk tillsammans... Stor nackdel!

    Och sen vill jag invända mot att vår bästa vän inte heter Carolina, eftersom vi älskar att sitta och plugga på bibliotek så är Carolina Rediviva en kär vän ;)

    SvaraRadera
  2. Jo men det är väl klart jag känner till den röda också! Men den är ju inte lika poppis som dom övriga två med tanke på nackdelarna du beskriver. När icke-juristerna tänker lagbok så tänker dom ju på den blå så ville bara uppmärksamma folk på att det fanns fler varianter!

    SvaraRadera